Szafki BHP dla pracowników to najczęściej prostopadłościenne konstrukcje, wyposażone w drzwiczki. Systemy te mogą być umieszczone bezpośrednio na podłodze bądź na nóżkach. Wewnątrz znajdują się przegródki, które umożliwiają przechowywanie osobistych rzeczy w należytym porządku. Konstrukcja szafek pozwala na łączenie poszczególnych modułów w całość, dzięki czemu można zaoszczędzić sporo miejsca. Warto zatem bliżej przyjrzeć się ich specyfice.
Kiedy pracodawca musi wyposażyć zaplecze sanitarne w szafki BHP?
Przepisy precyzyjnie określają, w jakich przypadkach pracodawca ma obowiązek zapewnić szafki swoim pracownikom. Wymóg ten, wynika z § 111 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Według zapisów pracodawca musi zapewnić odpowiednią liczbę szafek (adekwatną do liczby pracowników) w sytuacji, kiedy wymagana jest zmiana ubrania na strój służbowy bądź odzież roboczą. Warto mieć na uwadze, że niedopuszczalna jest rotacja podczas użytkowania – każdy pracownik musi mieć swoją szafkę.
Z jakich materiałów powinny być wykonane szafki BHP?
Jednym z najważniejszych wymogów szafek BHP jest zastosowanie materiałów odpornych na działanie szkodliwych czynników oraz rozwój korozji. Stąd też producenci stosują nowoczesne technologie, aby ich produkty cechowały się najwyższą jakością. W przypadku szafek BHP doskonałym materiałem do ich produkcji jest płyta HPL. To niezwykle trwały i wytrzymały materiał, który cechuje się funkcjonalnością i praktycznością.
Szafki systemowe HPL posiadają liczne zalety, stąd też są najchętniej wybierane przed przedsiębiorców. Najważniejszym atutem jest trwałość i wytrzymałość materiału. Trudno je złamać, rozerwać czy zniszczyć. Płyta HPL jest również odporna na zarysowania, uderzenia oraz ścieranie. Stąd też szafki wykonane z tego materiału świetnie sprawdzą się podczas intensywnego użytkowania przez pracowników. Dodatkowo cechują się wysoką odpornością na działanie wilgoci. Płyta HPL dzięki swej strukturze nie absorbuje wody, co czyni ją idealnym materiałem do zastosowania w zapleczu socjalnym. Co ważne, jest również odporne na chemikalia, środki dezynfekujące, promieniowanie UV oraz zmienność temperatury. Dużym atutem jest łatwość w utrzymaniu czystości. Powierzchnia płyty HPL jest gładka i nieporowata, pozwala to na szybkie i proste usunięcie wszelkich zabrudzeń. Wszystko to sprawia, że płyta HPL jest chętnie wykorzystywana do produkcji szafek BHP.
Jakie są zalety szafek BHP?
Szafki BHP to przede wszystkim dogodna przestrzeń dla pracowników. Takie rozwiązanie cechuje się wieloma zaletami. Wśród najważniejszych można wymienić:
- bezpieczeństwo – szafki służą przede wszystkim do bezpiecznego przechowywania rzeczy. Większość modeli została wyposażona w zamki na kluczyk bądź kłódki, które mają zapewnić maksymalną ochronę;
- zachowanie porządku – zastosowanie szafek, pozwala pracownikom zachować należyty porządek w pomieszczeniu socjalnym;
- wytrzymałość – szafki wykonane z najwyższej jakości materiałów, takich jak HPL cechują się niezawodnością i trwałością. Pracownicy mogą je użytkować bez obaw o wszelkie uszkodzenia;
- ergonomia – projekt szafki oparty jest na jej szerokiej funkcjonalności. W ich wnętrzu zamontowane są przegródki, półki czy haczyki, które umożliwiają odpowiednią segregację przechowywanych rzeczy;
- indywidualne dopasowanie – szafki wykonane z płyty HPL można dostosować pod konkretne wymagania wnętrz pod zamówienie. Dodatkowo występują w różnych konfiguracjach, co umożliwia ich dopasowanie do specyficznych potrzeb danego miejsca;
- estetyka – szafki BHP dostępne są zazwyczaj w szerokiej gamie kolorystycznej, dzięki czemu można je indywidualnie dopasować do każdego wnętrza.
Szafki BHP wspierają również organizację w miejscu pracy.
Jakie są wady szafek BHP?
Szafki BHP, mimo licznych zalet, mają również swoje wady. Do najważniejszych można zaliczyć:
- trudność w przenoszeniu – szafki systemowe są zazwyczaj ciężkie, co znacząco utrudnia zmianę ich położenia. Stąd też konieczność modyfikacji przestrzeni socjalnej może być problematyczna;
- ograniczona elastyczność – zamontowane wewnątrz półki czy przegródki mogą być sporą zaletą, ale również i wadą, gdyż ograniczają w ten sposób możliwość użytkowania względem specyficznych potrzeb pracowników;
- większy koszt w przypadku niestandardowego zamówienia – zdarzają się sytuacje, kiedy wnętrza pomieszczeń socjalnych są szczególnie wymagające. W takim przypadku konieczne jest wykonanie indywidualnego projektu, co może wiązać się z wyższym kosztem.
Wybór najwyższej jakości szafek BHP jest niezwykle ważny, gdyż tego rodzaju wyposażenie powinno służyć pracownikom przez długie lata. Firma Green Panel oferuje szeroki wybór wytrzymałego i solidnego asortymentu, który doskonale sprawdza się zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w miejscu pracy.