Każde miejsce, w którym wykonywane są obowiązki służbowe, musi posiadać zaplecze sanitarne. Jest to niezbędne do spełnienia wymagań prawnych obejmujących zakres bezpieczeństwa i higieny pracy. Dodatkowo zapewnia optymalne i komfortowe warunki wszystkim pracownikom.

Jakie są wymagania dotyczące toalet biurowych?

Nieskrępowane zaspokojenie potrzeb fizjologicznych jest podstawowym prawem każdego pracownika. Jakiekolwiek uchybienia w tym zakresie mogą spowodować negatywne konsekwencje dla pracodawcy, ponieważ podwładny może ten fakt zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy. Podstawową zasadą jest dostępność toalet dla wszystkich pracowników. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne muszą znajdować się w budynku, w którym wypełniają swoje obowiązki. Przepisy prawa jasno określają ilość pomieszczeń sanitarnych. Przedsiębiorca, który zatrudnia więcej niż 10 osób, musi zapewnić toalety z podziałem na damską i męską. Na każde 20 kobiet przypada 1 ubikacja, a w przypadku mężczyzn na każdego z 30 co najmniej 1 pisuar i 1 miska ustępowa. W sytuacji, kiedy na danym piętrze pracuje więcej niż 10 osób, to łazienka musi znajdować się na każdej z tych kondygnacji, a dostęp do niej powinien być bezpośrednio z korytarza lub miejsc ogólnodostępnych.

W każdej toalecie musi znajdować się pomieszczenie przejściowe z umywalkami, których liczba również jest jasno określona i wynosi: 1 umywalka na trzy toalety bądź pisuary. W przypadku mniejszej ilości pracowników wystarczy jedna umywalka.

Konieczna jest także odpowiednia wewnętrzna wentylacja pomieszczenia.

W sytuacji, kiedy dany przedsiębiorca zatrudnia osoby niepełnosprawne, to jest zobowiązany do przystosowania dla nich toalet. Przestrzeń manewrowa musi mieć średnicę minimum 1,5 m, tak aby umożliwić swobodne poruszanie się w obrębie pomieszczenia. Drzwi powinny być na tyle szerokie, aby można było na spokojnie wjechać wózkiem. Zabronione jest montowanie progów i jakichkolwiek elementów, które mogłyby przeszkadzać w swobodnym wjeździe do toalety. Dodatkowo należy pamiętać o parametrach urządzeń montowanych w pomieszczeniu (wysokość ubikacji, umywalki, uchwytów, lustra, pojemników, czy gniazdek elektrycznych).

Jakie powinny być wymiary kabin toaletowych w biurze?

Przepisy w jasny sposób określają zarówno ilość wymaganych sanitariatów, które mają przypadać na pracowników, jak i minimalne wielkości. Łazienka musi znajdować się nie dalej niż w odległości 75 m od miejsca wykonywania pracy. Standardowe wymiary toalet w pomieszczeniu biurowym to: 1 m szerokości 1,2 m długości i 2 m wysokości (15 cm prześwitu od posadzki i 185 cm wysokości kabiny WC). Drzwi mają mieć szerokość: 0,8 m – 0,9 m. W przypadku kabin znajdujących się w jednym rzędzie odległość od ściany musi wynosić minimum 1,3 m. W sytuacji, kiedy firma zatrudnia osoby niepełnosprawne, wymiary muszą być większe tak, aby zapewnić przestrzeń do swobodnego manewrowania wózkiem. W przypadku, kiedy na naprzeciwko kabin znajdują się pisuary to odległość pomiędzy ścianą, na której są zamontowane, a kabinami nie może być mniejsza niż 2 m.

toalety biurowe wymagania

Jakie materiały będą najlepsze do wykonania kabin?

Kabiny sanitarne muszą być trwałe, odporne i wytrzymałe. W dużej mierze jest to zależne od materiału, z jakiego zostaną wykonane płyty, które są konstrukcją systemu ścian działowych. Najczęściej stosuje się płyty HPL, które powstają ze sprasowanych i nasączonych żywicą papierów. Ich grubość wynosi 13 mm. Charakteryzują się wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne oraz wysoką odpornością na wodę. Kabiny mogą być również wykonane w systemie V20. Produkuje się je z płyt wiórowych, które zazwyczaj mają grubość od 24 do 30 mm. Stosuje się również wysokiej jakości okucia i profile aluminiowe, co przekłada się na stabilną konstrukcję. Kabiny wykonane w tym systemie są tańsze od płyt HPL, jednak nie powinny mieć kontaktu z wodą. Płyta HPL-PR również jest wykorzystywana do budowy kabin sanitarnych. W tym przypadku rdzeniem płyt jest pianka poliuretanowa. Ich grubość wynosi 30 mm, a ich zaletą jest trwałość, stabilność i odporność na wilgoć.

Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w jasny sposób określają ilość toalet w miejscu pracy oraz wymagania, jakie muszą spełniać. Pracownicy mają mieć zapewniony odpowiedni standard, dlatego osoby odpowiedzialne za organizacje miejsca pracy muszą dopilnować spełnienia wszystkich wytycznych.